fredag den 14. august 2009

NYVOKSEN

Jeg har I dag tilladt mig at tilføje endnu en tittel på mit visitkort, et nyt begreb til min identitet og gjort min historie tykkere. ER det ikke skønt i en alder af snart 60 år.

Udover at føle mig som verdensborger og international dansker har jeg fundet ud af at jeg tilhører gruppen, som Emilia Van Hauen, http://www.emiliavanhauen.dk/ sociolog og trendrådgiver kalder NYVOKSNE.

Nyvoksne bibeholder ungdommens fleksibilitet, åbenhed, innovationsiver og dynamik og kombinerer det med erfaring, personlig magt, langsigtet fornuft, overblik og (desværre) en lettere dødsstivhed i lemmerne, trods motion, sund mad og hvile.

Hun mener at gruppen af nyvoksne vil øges kraftigt de næste mange år og godt for det.
For jeg kender i dag desværre kun personligt et par stykker og det er ikke nok, hvis vi skal, som hun kalder det “samskabe” og udvikle på tværs af alder, køn, fag, nationalitet, religion, socialklasse og race og sammen på alle planer på demokratiskvis løfte de store opgaver, som kun kan løftes på globalt plan.

Hun mener at vi i Danmark har alle ods på hånden for at “samskabe”, og for at blive en globalmarkedsleder indenfor fremtidens organisations og skabelsesplatform i kraft af
  1. vores tradition for selvstændig og kritisk opdragelse
  2. en udbredt demokratisk foreningspraksis
  3. en stor grad af personlig frihed
  4. et tillidsfuldt socialt klima
  5. en velfungerende velfærdsstat

Så jeg glæder mig til, inden for min lille verden, at møde flere nyvoksne.
Jeg har allerede et par voksne i tankerne og aftaler med nogen, som jeg tror, er NYVOKSNE, og som jeg gerne vil samskabe med, når jeg vender tilbage til Danmark om 9 dage.

Ta en god fredag – det gør jeg, min sidste planlagte skrivearbejdsdag på Bali.

2 kommentarer:

  1. Tænk, jeg har brugt betegnelsen nyvoksen om mig selv i flere år - i betydningen "kun lige voksen". I stil med ordet "nydansker".
    Men nu må jeg måske til at revidere? Selvom jeg muligvis begyndte at bruge ordet før van Hauen...

    Men bortset fra ordet, så er jeg meget enig i, at vi sagtens kunne bruge flere af jer, som van Hauen kalder nyvoksne. Jatak!

    SvarSlet
  2. Sjovt at du har været trendsætter.Men det kommer ikke bag på mig, når jeg læser din blog.
    NYVOKSNE kan jo stå for flere ting som du er inde på.
    Hvor skal de komme fra de mange de NYVOKSNE vi har brug for? Jeg synes det går for langsomt - hvad skal vi gøre for at vi bliver flere ?

    SvarSlet