fredag den 10. juli 2009

Lufthavns og rejse ritualer

Jeg elsker lufthavne.
Her sker der noget. Det vibrerer med mennesker der er på vej og der er et leben af farver, sprog og typer.

Jeg er i mit es.

Når jeg rejser har jeg mine ritualer - det har du sikkert også ...
Hvad er dine fly og rejse ritualer?

Copenhagen airport:
Indkøbsritual.
Køber Alexanders Kjerulfs bog "Hurra der er krise" vil huske ham på en autograf og et par ord, når vi begge er tilbage på vores kontor http://www.laoficina.dk/

Det blir også til en Chritian Diors Mascarra og en Estee Lauder eyeliner samt en rejsestørrelse hairspray.

Diners launch :
En gammel dansk , capputino, ostenmad og danskvand.
Ringer farvel til diverse famliemedlemmer og et par veninder.
Det kribler i maven - er nu rejseklar.
Here I come!
Check in med hvad det indebæer af på og aftagning af jakker , bælter sko.
Mon det betyder bedre sikkerhed? I am not sure.
Møder en bekendt fra vores tid Kuala Lumpur ..
Møder stort set altid nogen jeg kender i lufthavne rundt omkring i verden.

I luften:
Blir løftet op af Singapore airlines ...det er utroligt at den kæmpe fugl kan holde sig i luften , for slet ikke at tale om hvordan den kommer op og ned. Der er stor forskel på airlines. Jeg ved det om nogen efter de mange flyrejser jeg har taget gennem mine 17 år som expat og globetrotter og 7 år som pendler mellem 2 verdensdele. Singapore airlines kan det der med venlighed, høflighed og hjælpsomhed.
48 D -heldig-- får sæde med ekstra benplads.
Støttestrømper på. Snupper et hot towel, selvom jeg er rigelig hot, en Blody Mary og et glas danskvand, spiser kylling og nyder 3 film i rap, herefter 1/2 stilnoct for at få et par times søvn. Lander i Singapore efter meget turbulens - og ingen søvn.

Singapore airport :
4.50 am - det ER tidligt.
Starbuck- Tall Cafe latte... having here.
Køber seje lilla Sko i Charles and Keith,
Er vild med lufthavnsboghandlere.Køber Spencer Johnson "The present", Dale Carnegie, "How to develop selfconfidence & influence people on public speaking."

Jakarta airport:
8.30 lander i sol... nothing new
Køber 30 dages visa on the spot. Bliver gjort opmærksom på at dette IKKE kan forlænges af en meget streng herre, dekoreret med masser af kors og bånd og stjerner på, da jeg orienterer om at jeg skal være i Indonesien i 45 dage.
Tænker ja ja ja ... det finder jeg ud af. Mik og jeg havde glemt at vi skulle have haft visa fra den indonesiske ambassade når jeg skulle være her mere end 30 dage.
Masser af genkendelige lugte af mere eller mindre behagelig art.
Går på ståtoilettet ... gæt selv hvilken af ovenstående lugtearter jeg bliver mødt af.
Går til Bagagebåndet.
Venter ... venter længe ....nothing new
Damm it -opdager jeg har glemt posen med sko og bøger indkøbt i Singapore .
Hvor?
Et eller andet sted ...enten ved en af de forretninger jeg kiggede i på vej til gaten ....vedF 60 gate checkin, der er så meget der skal løftes op og af båndet med gennemlysning.... eller på flyet ved sæde 56 K. Very Esay to find ;-)
Går ud i ankomsthallen.
Salamat datang (velkommen ) bliver modtaget af smilende Sukamtor vores chauffør gennem 8 år og transporteret safe gennem Jakarta's mylder med 15 millioner mennesker.
Det er NOGET.

Surdiman Residence:
Hjemme ...blir modtaget af vores kat Mingu (søndag). Føler mig savnet - den snor sig om mine ben. Tænder labtoppen -as usual internettet er blevet ændret siden jeg var her sidst, kan derfor ikke komme på nothing new og forhøre Singapore airlines om mine mistede egendele ... øv.
Hvad så?
Beslutter i stedet for at hidse mig op, nothing I can do now, at tage en lur på et par timer,
Vågner og får den ide at min mand må kunne klare de tabte egendele. Sende Mik, der kommer med SAS fra København , lang historie om hvorfor vi ikke er med samme fly, et par smser og forklarer historien om den glemte pose. Han må da blive ellevild for sådan en opgave, right?
Ambassador Mall:
Sukamtor kører mig til Amabssador Mall, hvor jeg for 90 kr får 2 timers eksellent kras (hård )krops massage af Evi. Newborn!
Kigger på sko...
Spiser Ayam Manis (sød kylling) i ChowKing for 10 kr.
Bliver kørt hjem igen.
Læser i "Hurra der er krise", gætter suduko og falder i søvn.
Klokken 23.00 træder min mand ind i soveværelset og mindsanten om han ikke har posen med sko og bøger med til hjem mig. Forstår du hvorfor jeg elsker ham højt og inderligt ;-)
Er du nysgerrig efter at vide hvor jeg havde glemt posen?
Det var jeg ....
Will you believe it-jeg havde glemt den i flyet og den lå i "Lost and Found' i Jakarta airport.


De famøse lilla sko med en lang historie.
Jeg håber de er gode at gå i.
Flotte er de i al fald og glad er jeg for dem

Ingen kommentarer:

Send en kommentar