fredag den 19. juni 2009

Gir du svar?

Gir du et svar på de mange henvendelser og email du får ?
Eller hører du til dem der:

  1. synes det er for uoverkommeligt
  2. unødvendigt
  3. glemmer at svare
  4. giver undskyldninger overfor dig selv om hvorfor du ikke behøver at svare
  5. bliver stresset over ikke at får svaret

Rigtig mange nedprioriterer at svare på henvendelser.

Jeg gir selvom jeg heldigvis har en dejlig travl arbejdsdag stort set alle der henvender sig til mig et svar. Jeg giver ofte svar med det samme eller i det mindste inden for 24 timer', når jeg modtager en e-mail, får en forespørgsel på telefonsvareren eller bliver spurgt om noget af en "kollega" i mit kontorfælleskab http://www.laoficina.dk/

Nej jeg er ikke hellig og gør ikke altid det rigtige, men jeg har besluttet at det er vigtigt og betydningsfuldt at svare mennesker, der henvender sig til mig. Jeg gør det fordi det giver mig dejlig ro at svare. Jeg bruger ca. 15 - 30 min hver morgen til de hurtige e-mailsvar, chekke facebook og min Gmail.

Hvis jeg er midt i noget vigtigt og nogen henvender sig face to face, beder jeg om 10 min til at gøre det jeg er midt i færdigt, vender tilbage efter de 10 min eller beder den anden om at vende tilbage. Det virker.

Et svar kan gøres præcist og kort, tager på den måde kun et øjeblik og for mig giver det en god fornemmelse at blive opdateret, få svaret mine mail og få sagt ja eller nej til nogen på en god måde. Det giver gode energier at svare og de energier udtråler jeg ... håber jeg
Ubesvarede mails over for lang tid, giver mig uro, manglende overblik og når det fortsætter negative energier og negativt stress. I have been there ;-)
For mig er det er almindelig høflighed at svare på en henvendelse. Men derudover kan jeg slet ikke med min "microonewoman" virksomhed tillade mig ikke at svare. Et svar er vigtig networking. Som jeg ser det signaler det seriøsitet, at jeg er professionel , er interesset, har orden i sagerne, overblik, og ikke mindst giver det 'kunder i butikken" har jeg fundet ud af.
En væsentlig del af min forretning skabes ved kontakt til andre mennesker, derfor er det vigtigt at "walke the talk." Et svar er mit vindue til verden , mit image og en del af mit brand.

Hvad gør du?
Hvordan styrer du dine emailbesvarelser?
Gir du altid svar?

og hvis ikke hvad skal der til for at du giver flere svar?

4 kommentarer:

  1. pudsigt, og godt du sætter ord på nøjagtig vores daglige tanker :) Det er godt med struktur på sine mails, så man ikke drukner, men hvor er det hyggelige og rare, blevet af, a la "gamle dage" da man fik et brev, hvor man flåede kuverten op, for at læse rejsebeskrivelserne ens bedste veninde har personligt valgt at skrive til en. Nu får man "bare" en fælles og småupersonlig mail, som ganske respekteret gir den rejsende mere tid til sig selv, men samtidig også sætter sig i en bås som "klummeskribent". Det er lidt æv !! at det er blevet så upersonligt, at modtage, og ikke mindst læse alt den information. Hvor meget lagre vi egentlig af den, jvf. "gamle dage". Verden har jo ikke ændret sig synderligt, trods teknologiens fremskridt mv. Hvad skal vi med al den information????? Bare for at leve ????? bare en tanke !!!

    SvarSlet
  2. I de dage hvor der var meget fokus på at man skulle skrive 4 ansøgninger om ugen. Blev der fra de ansøgendes side harseleret over så mange arbejdsgivere der ikke meldte tilbage. På trods af at de dengang fik 300 % flere ansøgninger end forventet og halvdelen ikke var seriøse. Er det jo stadig bare ikke iorden overfor den halvdel som havde lagt meget tid i ansøgningen. At det også kan være et problem den anden vej er måske mere uforståeligt. En kollega af mig har i sit forsøg på at besætte en rolle til sin forestilling, haft ringet til indtil flere og bedt dem om at vende tilbage. TIl hendes store overraskelse var der flere som aldrig gav lyd fra sig, heller ikke med et tak for tilbudet, men vi er besat til anden side. Branchen er ikke så stor eller det er den måske... min tanke var "Hov Hov... nu må vi lige stoppe engang og se på, hvordan vi opfatter kommunikation mennesker imellem. I min verden er det ikke iorden ikke at melde tilbage på en henvendelse - heller ikke for sent... men dog hellere for sent end slet ikke. Tid er kostbart og det som man måske ikke tænker på er at spilder du nogens tid..så bliver det husket ...måske længere end du selv regner med og steder du ikke forventer at møde det vil det vende tilbage til dig.
    Respekt og pli er kodeord, som for mange repræsenterer old school...men de er en fælles kodeks af respekt, som bliver lagt mærke til... især når de mangler.

    Spørgsmålet er bare, hvordan man kan bringe denne problem stilling i spil rundt omkring... Det kræver vist en humoristisk vinkel eller et meget sort satirisk univers a la... worst cases scenarios from communikation at work in Hells Kitchen

    SvarSlet
  3. Kære Jeanette
    Sjovt... hvor forskellig man kan være og have det ... det du beskriver savner jeg ikke, jeg har det helt anderledes.
    Jeg nyder den hurtighed hvormed man kan være i kontakt med hinanden uanset hvor I verden man befinder sig, og det er jo internettet der giver den mulighed. Lige nu sidder jeg faktisk i Jakarta og svarer personligt dig ( synes jeg da selv ) på din kommentar og jo.... da ... andre kan læse det vi skriver,men det s;tte rbare flere tanker igang og skaber synergi og dialog tænker jeg og det er vel også fælleskab elle hva? Ja... jeg glemmer faktisk nogen gange at tømme postkassen. Jeg synes bestemt godt at man kan være personlig og skrive individuelt til hinanden på mail. De vigtigste oplevelser og ord dem lagre vi synes jeg uanset om de kommer med sneglepost eller email. Lagre dem i hjertet.Det vigtigste er at få dem sagt og ud ikke måden hvorpå de kommer ud for mig sålænge de er betydningsfulde. De vigtige ord lagre vi fordi de er empatiske, personlige, menings og betydningsfulde for os.

    SvarSlet
  4. I love your sense of humor ..
    worst cases scenarios from communikation at work in Hells Kitchen... den må vi ku bru i another afsnit

    SvarSlet